Előadó: Metallica
Cím: St. Anger
Megjelenés: 2003
Tagok:
James Hetfield - ének, gitár
Lars Ulrich - dob
Kirk Hammet - gitár
Bob Rock - basszusgitár
Kiadó: Elektra Records
Műfaj: Thrash metal
Típus: Nagylemez
Dallista:
01.Frantic
02.St. Anger
03.Some Kind Of Monsters
04.Dirty Window
05.Invisible Kid
06.My World
08.Sweet Amber
09.The Unnamed Feeling
10.Purify
11.All Within My Hands
Ha a Load – ReLoad lemezek kapcsán a kulcsszó a megújulás
volt, akkor a St. Anger kapcsán talán a leállósáv a legkifejezőbb fogalom a
Metallica életében. Mindannyian tudjuk, milyen körülmények között született meg
ez a csodamű: Hetfield rohant a rehabra, a zenekar majdnem összeomlott, új
basszusgitáros érkezett Rob Trujillo személyében (aki mondjuk pont ezen a
lemezen még nem játszott), a Napster botrány, a Some Kind Of Monsters
dokumentumfilm körüli dolgok és még sorolhatnánk. Szóval nagyon kaotikus
körülmények között született meg ez a lemez, ami bizony a rajongók többségénél,
nem is nagyon ért célba és erről nem csak a rossz dobhangzás tehet.
A lemez a
Frantic című dallal kezdődik, ami egy egész jó riffel indítana, de úgy
belerondít a papírdob hangzás, hogy fáj hallgatni. Én nem tudom, hogy engedték
a többiek, hogy ilyen hangzása legyen a lemeznek? Talán itt látszik meg a
legjobban, hogy mennyire nem volt egység, mennyire szét voltak esve. A
halandzsázást a refrénből, pedig Hetfield meg kellett volna hagyja a Jonathan
Davisnek, neki sokkal jobban áll. Ezután következik a lemez címadó dala, ami
már sokkal jobb szerintem, mint az indító Frantic. Hetfield visszatért a
„rendes” dallamokhoz, a zene is sokkal jobban tetszik, bár még mindig azt
mondom, hogyha a Justice idején szabotálták a basszust, most a dobot kellett
volna szabotálni. A Dirty Window elején levő dobszólót nagyon nem értettem, de
az azután bejövő punkos megnyilvánulást sem. Tudva, mi állt a háttérben a lemez
írása közben, a „dirty window” kifejezés teljesen új értelmet nyert a dal
hallgatása közben. A zenekar a szőnyeg alá seperte a személyes és
közproblémákat, aminek meg is lett az eredménye. Az Invesible Kid hard rockos
dallamai egész helyesek, végre egy üde folt a lemezen a címadó dal után. A
Sweet Amberben Hetfield próbál beszélni az alkohollal folytatott problémájáról,
valamilyen szinten egy segélykiáltás is ez, persze nem olyan szinten, mint
Chester esetében a One More Light albumon, de érződik, hogy problémája van
Jamesnek. Az All Within My Hands zárja a sort, ami azóta a Metallica
jótékonysági alapítványának az elnevezése is. Egy egész jó dal lett, bár
mostanában az akusztikus koncerteken sokkal jobban szól, el tudtam volna
viselni, ha ide is egy akusztikus verzió kerül fel, vagy bónuszként készítenek
egyet.
Ennek az egy Metallica cikknek a megírása előtt fura érzések kavarogtak
bennem. Mit fogok írni erről? Hogyan írjam meg? Nem írhatom meg, hogy szar
ahogy van néhány jó pillanattal – azért van ott egy St. Anger, egy Invisible
Kid vagy egy Sweet Amber –, de ahogy lenyomtam az első billentyűket és
elindítottam a lemezt a lejátszóba megjött az ihlet. Úgy vagyok ezzel a
lemezzel, hogy jó volt, szép volt, de elég volt, szerencsére ezután jött egy
Death Magnetic, amivel visszatért a zenekar a maga útjára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése